Öppet köp

365 dagars öppet köp

När du handlar på Bikable.se har du 365 dagars öppet köp.
 

För att få tillbaka hela köpesumman måste produkten vara i samma skick som när du fick den och returneras  i originalförpackningen. Den ska vara oanvänd och alla delar ska medfölja. Varan måste packas säkert så att den inte skadas under transporten. En returetikett kostar 39 kr. Du är välkommen att skicka varor från flera ordrar i samma returförsändelse. 

 

Du bär ansvaret och risken för paketet, tills vi tar emot det. Spara därför inlämningskvittot för att skicka det och eventuella spårningsnummer.

 

Vi behandlar alla returordrar inom några dagar efter ankomsten. Köpesumman återförs till det kort som användes för beställningen. Om du vill att pengarna ska återbetalas till ett annat konto anger du kontouppgifterna till oss, antingen på en lapp i returpaketet eller i ett mejl till oss.
 

Hur man returnerar en beställning

Följ dessa steg för att returnera en beställning eller vara:
 

  1. Gå till vår sida "Skapa retur".
     
  2. Välj ditt land och tryck "fortsätt".
     
  3. Följ stegen i returprocessen i pop-up fönstret. 
     
  4. Betala och skriv ut returetiketten direkt i pop-up fönstret. 
     
  5. Packa dina varor ordentligt så de inte skadas under transport. Lägg med ditt ordernummer i paketet, antingen genom att lägga i en kopia av fakturan eller genom att skriva ditt ordernummer på en lapp.
     
  6. Fäst returetiketten på paketet.
     
  7. Avleverera paketet till ditt paketombud för retur. Var noga med att ta ett inlämningskvitto ifall paketet behöver spåras på sin väg tillbaka till oss. 


 

Observera: På grund av sin natur kan vissa varor inte returneras med vanlig post. Det gäller cyklar, arbetsställ, cykelställ, släpvagnar och liknande större föremål. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig med ett bra pris för returkostnaderna.

Gå till vår sida "Skapa retur"
här.

 

Byte av en vara

Om du vill byta en vara lägger du helt enkelt en ny beställning och skickar tillbaka den andra varan (se avsnittet "Hur man returnerar en beställning" högst upp). Det innebär att du inte behöver vänta på att vi ska ta emot din returnerade vara innan du kan få varan som du vill byta till. Du får pengarna tillbaka för varorna när de kommit i retur till oss.
 

Gåvobyte

Om du har fått en gåva som är köpt på Bikable och du önskar byta den måste du följa det vanliga returförfarandet. Den enda skillnaden är att du måste komma ihåg att lämna dina kontouppgifter, om pengarna ska föras över till ett annat konto än det kreditkort som beställningen betalats med.

Om du vill ha pengarna tillbaka till ett annat konto måste du skicka ett mail till oss med ordernummer och kontouppgifter så återför vi pengarna till angivet kontot.

 

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på Bikable.se. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du:

  • Har tagit emot eller hämtat ut ditt paket.
  • Får fysisk besittning av den sista varan från en kombinerad beställning där varorna inte levereras samtidigt.
  • Får den sista reservdelen eller delen av en beställning, om delarna inte levereras samtidigt.

 

För att du ska kunna hävda din ångerrätt måste du kontakta Bikable innan de 14 dagarna har gått och meddela att du ångrar ditt köp. Du  kan du inte ångra ett köp genom att vägra ta emot din beställning.

 

Varor och föremål som är undantagna från ångerrätten

Följande typer av varor eller föremål är undantagna från ångerrätten:

  • Leverans av varor som har tillverkats efter kundens specifikationer eller har fått en utpräglad personlig prägel, t.ex. montering av däck och slangar på hjul.

 

Du förlorar din ångerrätt om:

  • Du bryter förseglingen på varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte lämpar sig för retur.



 

Varans skick när du returnerar den

Du ansvarar endast för eventuell försämring av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa produktmodell, egenskaper och funktion. Med andra ord – du kan prova produkten på samma sätt som om du skulle prova den i en fysisk butik.

Om varan har använts mer än vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd. Det innebär att om du ångrar köpet får du endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka beroende på varans kommersiella värde.

För att du ska få tillbaka hela köpesumman får du alltså bara göra detsamma som du skulle göra i en fysisk butik. Du kan testa produkten, men inte använda den mer än så.

 

Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp återbetalar vi beloppet för varan/varorna som du returnerar. Om du returnerar alla varor som beställts i samma beställning kommer vi även att returnera beloppet för frakt som du betalade vid beställningen. Om du har valt en leveransform som är dyrare än den billigaste leveransform vi erbjuder får du inte ersättning för merkostnaden. Oavsett så betalar du priset för själva returfrakten till oss.

 

Dina returer återbetalas automatiskt till den betalningsmetod som användes för beställningen såvida du inte anger att du vill få pengarna tillbaka till ett annat konto.

 

Vid värdeminskning på varan blir du ansvarig för detta och det dras av från köpesumman.

 

1
Hur länge har jag öppet köp?
När du handlar på Bikable.se har du 365 dagars öppet köp. För att få tillbaka hela beloppet måste produkten vara i samma skick som när du fick den och returneras i originalförpackningen. Den ska vara oanvänd och alla delar ska medfölja. Varan ska packas säkert så att den inte skadas under returtransporten.
2
Hur returnerar jag en beställning?
Det är väldigt enkelt att returnera din beställning. Gå till sidan "Skapa retur" och följ stegen för att skapa din retur och returetikett.
3
Vad kostar det att returnera min beställning?
Vår returetikett kostar 39 kr. Vi rekommenderar att du använder vår returetikett då paketet enkelt kan spåras via paketets försändelsenummer.
4
Hur byter jag en vara?
Om du vill byta en vara lägger du helt enkelt en ny beställning på produkten du önskar och skickar tillbaka produkten du vill retunera (se avsnittet "Hur man returnerar en beställning").
5
Kan jag byta den mot en annan storlek?
Ja, det kan du. Returnera först varan du har beställt. Gör sedan en ny beställning av samma vara, denna gång i den storlek du önskar istället. Det betyder att du måste skicka tillbaka din vara och lägga en ny beställning.
6
Var kan jag få en returetikett?
Du kan köpa en returetikett på sidan "Skapa retur".
7
När får jag min returetikett?
Din returetikett kommer upp på skärmen efter betalning. Den skickas också till din mejladress.
8
När får jag min återbetalning?
Vi kommer att hantera din retur inom några dagar efter att vi mottagit den. Köpesumman återbetalas automatiskt till den betalningsmetod som användes för beställningen.
9
Hur byter jag en gåva?
Om du har fått en gåva som har köpts på Bikable.se och du vill byta den måste du följa det normala returförfarandet. Den enda skillnaden är att du behöver lämna dina kontouppgifter om pengarna ska överföras till ett annat konto än det kreditkort som beställningen betalats med. Du kan antingen mejla kontouppgifterna till info@bikable.se med ordernummer eller skicka med en lapp med kontonummer inklusive SWIFT och IBAN uppgifter i paketet.