Det kan vara lite förvirrande att köpa slangar. Man både ser och hör ofta ord som, Dunlop, fransk, racer, MTB, och andra ord för slangens ventil. Som regel finns dessa ventiler: Racer: Fransk, Presta, racerventil, RV, Sclaverandventil, Renn-ventil Diameter: 6,5 mm Max tryck: Upp till 15 bar beroende på kvalitet. Den här typen av ventil ska öppnas manuellt innan den kan pumpas. Det är flera fördelar med ventilen: Den håller mycket längre än tex Dunlop ventiler bl.a. för att gummit i racerventilen belastas mindre och är av en bättre kvalitet. Den är lättare att pumpa och passar till alla fälgar. Man kan få den från 35 mm upp till 60 mm. Enda nackdelen med den här typen av ventil är att den kan gå av, och det betyder att man ska investera i en helt ny slang. Det händer väldigt sällan. Några få racerventiler kan man byta ut huvudet på. Mountainbike/Bmx: Autoventil (MTB ventil) schrader ventil Diamater: 8,5 mm Max tryck: 4 Bar Finns ofta på mountainbikes. Används också på bilar. Pumpas med en speciell pump som trycker ner en liten utlösare i ventilen. Fördel: Kan pumpas på dom flesta beninstationer. City & barn: Dunlop, vanlig ventil, DV, tysk ventil. Diamater: 8,5 mm Max tryck: 6 Bar Det är den vanligaste ventilen på marknaden. På dom gammla Dunlop ventilerna var det ventilgummi som höll luften kvar i ventilen. Idag har dom flesta Dunlopventilerna kulventil och inte ventilgummi. Kulventilen gör att det är lättare att pumpa. Dunlop ventiler är bredare än racerventiler. Dunlopventilen har samma bredd som en bilventil. Om du är osäker på vilken slang du ska välja, så välj en slang med racerventil. Så är du säker på att den passar i fälgen. Det fins alltid undantagningar, och på dom sista åren har många MTB och citybikes producerats med fransk ventil/racerventil. Kom ihåg att du kan köpa adaptrar till ventiler. Se och köp dom här