Produkter


XLC MountainX 29" x 2,10" Däck svart
XLC MountainX 29" x 2,10" Däck svart

XLC MountainX 29" x 2,10" Däck svart

Modelnr.2509295000
LeveringSkickas idag
FraktFrån 59 kr.

På lager

12500


Beställ innan kl. 16.30
Skickas idag



  • Beskrivning
  • Specifikationer
  • Guides
Se produkter från XLC
XLC MountainX 29" x 2,10" Däck Svart.
29" MTB-däck med ett bra allround-mönster. Till alla former av MTB-ing där man vill ha lågt rullmotstånd - Cross Country, Marathon, osv.
24 TPI.
Utan reflexkant.

Se mer

Se mindre


Specifikationer

TillverkareXLC
UnderlagAsfalt/Grus, Asfalt/Hårt, Skog/Löst
RullmotståndLågt
PunkteringsskyddMedium
Däckstorlek2.10"
DäcktypKanttråd
Streckkod / EAN4055149197896
FärgSort

Se mer

Se mindre


Guides

Ventilguide

Det kan vara lite förvirrande att köpa slangar. Man både ser och hör ofta ord som, Dunlop, fransk, racer, MTB, och andra ord för slangens ventil.

Som regel finns dessa ventiler:

Racer:
Racerventil Fransk, Presta, racerventil, RV, Sclaverandventil, Renn-ventil

Diameter: 6,5 mm

Max tryck: Upp till 15 bar beroende på kvalitet.
Den här typen av ventil ska öppnas manuellt innan den kan pumpas. Det är flera fördelar med ventilen: Den håller mycket längre än tex Dunlop ventiler bl.a. för att gummit i racerventilen belastas mindre och är av en bättre kvalitet. Den är lättare att pumpa och passar till alla fälgar. Man kan få den från 35 mm upp till 60 mm.
Enda nackdelen med den här typen av ventil är att den kan gå av, och det betyder att man ska investera i en helt ny slang. Det händer väldigt sällan. Några få racerventiler kan man byta ut huvudet på.


Mountainbike/Bmx:
Autoventil Autoventil (MTB ventil) schrader ventil

Diamater: 8,5 mm

Max tryck: 4 Bar
Finns ofta på mountainbikes. Används också på bilar.

Pumpas med en speciell pump som trycker ner en liten utlösare i ventilen.
Fördel: Kan pumpas på dom flesta beninstationer.


City & barn:
Dunlopventil Dunlop, vanlig ventil, DV, tysk ventil.

Diamater: 8,5 mm

Max tryck: 6 Bar
Det är den vanligaste ventilen på marknaden.
På dom gammla Dunlop ventilerna var det ventilgummi som höll luften kvar i ventilen. Idag har dom flesta Dunlopventilerna kulventil och inte ventilgummi. Kulventilen gör att det är lättare att pumpa.
Dunlop ventiler är bredare än racerventiler. Dunlopventilen har samma bredd som en bilventil.


Om du är osäker på vilken slang du ska välja, så välj en slang med racerventil. Så är du säker på att den passar i fälgen.

Det fins alltid undantagningar, och på dom sista åren har många MTB och citybikes producerats med fransk ventil/racerventil.
 
 
 
Kom ihåg att du kan köpa adaptrar till ventiler. Se och köp dom här

 

Se mere

Se mindre




XLC MountainX 29
Stäng X
Pinterest