Produkter


Växling

Växlingen på en cykel avgörs av två saker: storleken på kedjedrevet(-dreven) vid vevpartiet och storleken på kugghjulen på kassetten.
Om man vill ändra sin växling så ska man bara ändra storlek på dessa delar. DÅ gäller följandeå

  • Om man sätter ett större drev på vevpartiet så blir växlingen hårdare. Man kör alltså snabbare vid samma kadens.
  • Om man sätter ett större kugghjul/kassett baktill så blir växlingen lättare. Man kör alltså långsammare vid samma kadens.
 
 
  Beteckningar

 
När vi pratar om växlingen på kassetten så beskriver vi storleken på det minsta och största kugghjulet, t.ex. 11-28. Det betyder alltså att det minsta kgghjulet har 11 tänder och det största har 28 tänder. Detta ger alltså ingen information om de mellanliggande kugghjulen, men detta kan man ofta läsa sig till i beskrivningen av kassetten, t.ex. 11-12-14-16-18-21-24-28.
På vevpartier beskriver man storleken på alla dreven, t.ex. 52-39 eller 42/32/22. Man kan på så sätt enkelt se hur många drev det finns på vevpartiet.
 

 
Omräkning

 
Nedan har vi gjort tabeller som visar omräkningsfaktorn på de olika växlingarna och konsekvensen av att byta växling. De tal som är lika betyder att skillnaden är så liten att den inte kan mätas på 1 decimal.


Så används tabellerna

Den första tabellen är gjord som ett exempel och vi har därför markerat vissa av fälten med färg.

Vi låtsas att vi har en växling på 50-34 på vevpartiet (markerat i blått) och 12-28 på kassetten (markerat i grönt). Vi önskar lite hårdare växling, men vi är samtidigt osäkra på om vi kommer sakna de lättaste växlarna om vi t.ex. byter till ett vevparti med 53-39 (markerat i lila).
Vi kan nu se följande:
  • Vår nuvarande lägsta växling kommer går från faktor 1,4 till 1,2.
  • Vår högsta växling går från faktor 4,2 till 4,4.
Ännu viktigare - vi kan nu även testa beslutet genom att:
  • Köra på vårt 34T drev fram och 24T på kassetten. Detta svarar till vår nya lägsta växling (markerat i rött).
  • Om vi vill ha den höga växlingen men fortfarande behålla vår lägsta växel kan vi byta kassett till en 12-32 (markerat i gult).
  • Och om vi vill ha en ännu högre växling än faktor 4,4 som vårt nya vevparti skulle ge, så kan vi fortfarande byta kassett till en med 11 kuggar på det minsta kugghjulet (markerat i turkos).
Exempel:
 
  30 34 36 39 50 52 53
11 2,7 3,1 3,3 3,6 4,6 4,7 4,8
12 2,5 2,8 3,0 3,3 4,2 4,3 4,4
13 2,3 2,6 2,8 3,0 3,9 4,0 4,1
14 2,1 2,4 2,6 2,8 3,6 3,7 3,8
15 2,0 2,3 2,4 2,6 3,3 3,5 3,5
16 1,9 2,1 2,3 2,4 3,1 3,3 3,3
17 1,8 2,0 2,1 2,3 2,9 3,1 3,1
18 1,7 1,9 2,0 2,2 2,8 2,9 2,9
19 1,6 1,8 1,9 2,1 2,6 2,7 2,8
20 1,5 1,7 1,8 2,0 2,5 2,6 2,7
21 1,4 1,6 1,7 1,9 2,4 2,5 2,5
22 1,4 1,6 1,6 1,8 2,3 2,4 2,4
23 1,3 1,5 1,6 1,7 2,2 2,3 2,3
24 1,3 1,4 1,5 1,6 2,1 2,2 2,2
25 1,2 1,4 1,4 1,6 2,0 2,1 2,1
26 1,2 1,3 1,4 1,5 1,9 2,0 2,0
27 1,1 1,3 1,3 1,4 1,9 1,9 2,0
28 1,1 1,2 1,3 1,4 1,8 1,9 1,9
30 1,0 1,1 1,2 1,3 1,7 1,7 1,7
32 0,9 1,1 1,1 1,2 1,6 1,6 1,7


Racertabell:
 
  30 34 36 39 50 52 53
11 2,7 3,1 3,3 3,6 4,6 4,7 4,8
12 2,5 2,8 3,0 3,3 4,2 4,3 4,4
13 2,3 2,6 2,8 3,0 3,9 4,0 4,1
14 2,1 2,4 2,6 2,8 3,6 3,7 3,8
15 2,0 2,3 2,4 2,6 3,3 3,5 3,5
16 1,9 2,1 2,3 2,4 3,1 3,3 3,3
17 1,8 2,0 2,1 2,3 2,9 3,1 3,1
18 1,7 1,9 2,0 2,2 2,8 2,9 2,9
19 1,6 1,8 1,9 2,1 2,6 2,7 2,8
20 1,5 1,7 1,8 2,0 2,5 2,6 2,7
21 1,4 1,6 1,7 1,9 2,4 2,5 2,5
22 1,4 1,6 1,6 1,8 2,3 2,4 2,4
23 1,3 1,5 1,6 1,7 2,2 2,3 2,3
24 1,3 1,4 1,5 1,6 2,1 2,2 2,2
25 1,2 1,4 1,4 1,6 2,0 2,1 2,1
26 1,2 1,3 1,4 1,5 1,9 2,0 2,0
27 1,1 1,3 1,3 1,4 1,9 1,9 2,0
28 1,1 1,2 1,3 1,4 1,8 1,9 1,9
30 1,0 1,1 1,2 1,3 1,7 1,7 1,7
32 0,9 1,1 1,1 1,2 1,6 1,6 1,7


MTB-tabell:

 
  22 24 26 28 30 32 34 36 38 40 42 44 48
11 2,0 2,2 2,4 2,6 2,7 2,9 3,1 3,3 3,5 3,6 3,8 4,0 4,4
12 1,8 2,0 2,2 2,3 2,5 2,7 2,8 3,0 3,2 3,3 3,5 3,7 4,0
13 1,7 1,9 2,0 2,2 2,3 2,5 2,6 2,8 2,9 3,1 3,2 3,4 3,7
14 1,6 1,7 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4 2,6 2,7 2,7 3,0 3,1 3,4
15 1,5 1,6 1,7 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4 2,5 2,7 2,8 2,9 3,2
16 1,4 1,5 1,6 1,8 1,9 2,0 2,1 2,3 2,4 2,5 2,6 2,8 3,0
17 1,3 1,4 1,5 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,4 2,5 2,6 2,8
18 1,2 1,3 1,4 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,7
19 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,3 2,5
20 1,1 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,2 2,4
21 1,1 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,1 2,3
22 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 2,2
23 1,0 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,7 1,8 1,9 2,1
24 0,9 1,0 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,8 2,0
25 0,9 1,0 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9
26 1,9 1,9 1,0 1,1 1,2 1,2 1,3 1,4 1,5 1,5 1,6 1,7 1,9
27 2,8 2,9 1,0 1,0 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6 1,6 1,8
28 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,4 1,4 1,5 1,6 1,7
30 0,7 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5 1,6
32 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,3 1,4 1,5
34 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1 1,2 1,3 1,4
36 0,6 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,1 1,1 1,2 1,2 1,3
40 0,6 0,6 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1 1,2
42 0,5 06 0,6 0,7 0,7 0,8 0,8 0,9 0,9 1,0 1,0 1,1 1,1


Navväxlar (invändiga)
För invändiga växlar gäller generellt:
7 växlar - För varje gång man byter bakdrevet (kugghjulet i baknavet) med 3 kuggar så motsvarar detta att växla 1 växel upp eller ner.
Har man t.ex. ett 16T bakdrev och vill ha lättare växling som svarar till att ens hårdaste växel blir 2 växlar lättare så sätter man på ett nytt bakdrev som har 22 kuggar. 16+3+3=22.
3 växlar - För varje gång man byter bakdrevet till ett nytt med 5 kuggar mer eller mindre så motsvarar det att få 1 växel lättare eller hårdare.
 

 
Annat att vara uppmärksam på

 
Kedja
När man ändrar storleken på kedjedreven/kassetten är det ofta nödvändigt att ändra kedjans längd. Om man byter till färre tänder så ska kedjan kortas av. Byter man till fler tänder så behöver man fler länkar. Då brukar man köpa en ny kedja.

Bakväxel
Bakväxlar har en gräns för hur stora kugghjul de maximalt kan ta på kassetten. En tummregel är att en racerbakväxel med lång arm kan maximalt ta 27T och en MTB-bakväxel med lång arm kan ta 36T på kassetten. Detta är dock väldigt individuellt och det är alltid bäst att först undersöka hur många kuggar ens bakväxel kan ta. 

Framväxel
Framväxeln har både en gräns för hur stort kugghjul den maximalt klarar av, och den har också en gräns för hur stor skillnad mellan drevens antal kuggar det får vara. Normalt får man inte överstiga sina nuvarande värden, men om man ändå bestämmer sig för att byta storlek på kedjedreven så ska man undersöka vad gränsvärdena är för ens framväxel, och ev byta till en ny framväxel om det behövs.