Produkter


Så här blir cykeln redo för vintern

När sommaren går mot ett slut och solskinet blir ersatt av regn, snö och frost, så er det tid till att vårda cykeln. Det betyder först och främst att säkra kablar, kedja och andra rörliga delar så att dem inte fryser fast eller rostar.​

Kedja
I det blöta halvåret kan det komma in vatten från regn och snö till kedjan som då börjar att rosta, många har kanske provat att ha en fin kedja på cykeln fredag när man ställde cykeln, och efter en helg med snö är kedjan redan måndag rostad flera ställen, för att oljan har blivit sköljd ut och fukten har börjat arbeta. I vinterhalvåret rekommenderas det att använda en blöt olja för att denna är mer motståndskraftig för vatten och fukt. Nedanför ses ett litet utsnitt av blöt olja. Det finns dock många fler än dessa och producenterna har alla något som gör deras olja speciel, men ofta liknar dem varandra och är det än blöt olja, så gor man inte fel. Se blöta oljor här: Blöt olja
(I filter i toppen av sidan, kan man under ”visa flera möjligheter” och sen ”väderförhållande” och där väljs ”vinter”)
Har man svårt vid att välja, kan TF2 Wet lube rekommenderas, då denna oljan är av hög kvalitet och därför är en favorit hos många: TF2 Wet lube
 
Tvätt
En av dem viktigaste elementerna i vårdnad av sin cykel är att tvätta som rörliga delarna och specielt kedjan. Om det är smuts i kedjan blir den mycket snabbt sliten och kommer därför snabbt att slita på vevpartiet, kassetten osv.
Vill man inte göra så mycket ut av cykeltvätten, kan en kedjerengörare lätt klara rengörningen av kedjan. Se våra val bland olika kedjerengörare här: kedjerengörare
Har man reparationsstativ, upphäng eller liknande är detta idealiskt, här i huset är vi supportrar av detta sättet att tvätta cykeln på, som team mekanikern från Omega Pharma Quick Step, här visar: http://www.youtube.com/watch?v=Sf80DnCgHRQ
Efter en tvätt som denna och en smörjning av dem rörliga delarna, kommer cykeln att kännas som ny. Nedanför finns länkar till delarna i videoen ( eller tillsvarande delar) ​

Kedjehållare
Degreaser
Borstar
Microfiber trasa
Cykeltvätt
Polish
Och har man inte upphäng, kan det hittas här: Reparationsstativ och upphäng
 
Kablar
När broms- och växelkablarna sätter sig fast, är det för att det ar kommit vatten/fukt mellan innekablar och ytterkablar och detta är fryst fast, det finns flera sätt att undslippa detta på.
Det första som skall göras oavsett vilken produkt man använder är att ta ut innekabeln ur ytterkabeln, efter det kan man smörja en bra mängd blöt olja i ytter kabeln, man kan med födel rensa ytterkabeln invändigt med en degreaser spray, se t.ex. dessa: Degreaser
En annan lösning är att smöra ytterkabeln på insidan med silikonspray, fördelen vid silikon är att det kan klara extrema temperaturer utan att ändra konsistens. Hitta silikon spray här
 
Lås
För att slippa att komma ner till ett fryst lås, på en morgon när man har som mest bråttom, skall man som på dem andra delarna på cykeln, smörja den med blöt olja, det finns dock också deciderad låsspray, som har en hög förmåga att motstå frost.
Många låssprays, kan också användas för att ”töa” en fryst låscyliner, så om man har otur kan man snabbt komma vidare, det rekommenderas dock att man senare torkar låset och ger den olja/spray som funkar, så att det inte händer igen efter kort tid.
Se våra låsspray här: Låsspray
 
Andra rörliga delar
Alla andra rörliga delar som, bakväxel, framväxel och liknande, skall bara smörjas med olja. Utöver det är det en sto fördel att ge fjädern på både fram och bakväxel fett, detta görs för att skydda mot rost och säkra att fjädern fjädrande och hålla bytet av växel perfekt, hitta det här: Fett