Produkter


Olika typer av däck

Det finns många typer av däck, alla med sina för-och nackdelar, så här är en liten guide som framhäver ämnet
 
Tubdäck / sluten ring
Tubdäck eller sluten ring som det också kallas, är ett däck som är stängt hela vägen runt (se nedan) däcket limmas eller tejpas fast till kanten.

• Fördelar:
Punkteringsskydd: I ett tubdäck kan man fylla i tätningsmedel som hjälper till att lappa punkteringar. Punkteringen lappas direkt, och däcket förlorar minimalt med luft.  Vid större hål som inte kan lappas pyser luften sakta ut vilket ger större säkerhet eftersom en punktering på en vanlig slang i hög hastighet kan vara farlig.
Vågen: Att däck och slang är ett  betyder att det blir sparat på mängden av material plus att man uppnår en lägre vikt.
Rullmotstånd: Det är ingen friktion mellan däck och slang, vilket betyder att du får ett mycket mindre rullmotstånd än med ett vanligt däck. Skillnaden har tidigare varit större men vanliga däck idag har också mycket lågt rullmotstånd.
• Nackdelar:
Tubdäcket är svårt att få på, eftersom det är hårdare och limmat eller tejpat.
Pris: Att framställa ett tubdäck kräver mer arbete och mer tid än en ett vanligt däck, därför kostar det mer. Generellt är däcken också av en högre standard så att du får något för pengarna.
• Kompatibilitet:
Fälgen bör vara förberedd för tubdäck och en vanlig fälg kan inte konverteras.
 
Vikdäck
Vikdäck är den typ av däck som används på de flesta racer och MTB cyklar. De har en kant som är tillverkad av Kevlar eller annat böjligt material, och därför kan vikas ihop.

• Fördelar:
På grund av den mjuka kanten är ett vikdäck lättare att montera och avmontera från fälgen.
Vikt: Eftersom kevlartråd är lättare än kanttråd på ett vanligt däck, är totalvikten därför lägre.
Kvalitet: Många av de bästa däcken tillverkas bara som vikdäck och inte med kanttråd
• Nackdelar:
Listan över nackdelar är kort. Kostnaderna för att tillverka ett vikdäck är lite högre än för ett kanttrådsdæk, men du får också ett bättre däck.
• Kompatibilitet:
Om det sitter vikbara däck på cykeln nu, kan du enkelt byta till kanttrådsdäck. Det är också möjligt med en konverteringssats för att konvertera hjulen till att kunna köra slanglöst (endast för MTB där däcktrycket inte är  lika högt som för racerdäck)
 
 
 
Kanttrådsdæk
Kantrådsdæk är helt vanliga däck som sitter på de flesta citybikes, men används också på racer och mountainbikes. Däcket har en hård vajer i kanten som gör att däcket är runt och håller formen när det inte är monterat på hjulet.

• Fördelar:
Pris: Generellt så kostar kanttrådsdäck lite mindre än vikdäck
Dessutom är många av de bästa citybikedäck / större och kraftigare däck som bara tillverkas som kanttrådsdäck och inte vikdäck. Till exempel. Schwalbe Marathon Plus.
• Nackdelar:
Kantrådsdæk har de nackdelarna som det vikbara däcket har som fördelar. Se ovan.
• Kompatibilitet:
Om det sitter kanttrådsdäck på cykeln nu, kan du enkelt byta till vikdäck. Det är även möjligt med en konverteringssats att konvertera hjulen till att köra slanglöst (endast för MTB där däcktrycket är inte lika högt som för racerdäck)
 
Slanglöst / Tubeless redo / UST
Tubeless / slanglöst däck är förberett för användning utan innerslang, som bil och motorcykel.
Däcket ser ut som et vikdäck och kan även vikas ihop, men med en gummiblandning och kant som lämpar sig för användning utan slang. Namnen slanglöst, slanglösa redo och UST, är ofta bara tillverkarna som kallar sina däck något annat, de allra flesta (och alla tubeless-ready) däck kan också användas med en slang. Slanglösa däck görs nästan uteslutande för MTB, på grund av att i racerdäck är däcktrycket för högt..

• Fördelar:
Punkteringsskydd: I ett tubdäck kan man fylla i tätningsmedel som hjälper till att lappa punkteringar. Punkteringen lappas direkt, och däcket förlorar minimalt med luft.  Vid större hål som inte kan lappas pyser luften sakta ut vilket ger större säkerhet eftersom en punktering på en vanlig slang i hög hastighet kan vara farlig. Tätningsmedlet hjälper också till att  hålla kanten mellan däck och fälg tät.
Däcktryck: När du kör slanglöst, kan du köra med ett lägre däcktryck, vilket kan vara en fördel vid mycket terräng.
Kvalitet: Många av de bästa däcken är tubeless-ready, så att du har det, om du kör med eller utan slang.
• Nackdelar:
Pris: Slanglösa däck kostar oftast lite mer än vanliga däck, men du får också ett bättre däck. Det är ett bättre  alternativ att köra utan slang.
Man ska med jämna mellanrum fylla på med tätningsmedel, och hur ofta detta ska göras är lite olika, beroende på vilken du använder och hur däcket används.
• Kompatibilitet:
Fälgen är antingen gjord för att köras endast med slanglöst, men man kan även konvertera fälgen. Fälgen konverteras med en speciellt fälgband, ventil och ett speciellt tätningsmedel.