Produkter


Hjul

Nya hjul är en av dem bästa uppgraderingar man kan göra sig på sin cykel. Dem flesta nya cyklarna kommer med standard hjul som är hyffsat bra, men om man uppgraderar hjulsettet kan man uppnå, mera aerodynamik, lägre rullmotstånd och mera.
Hjul kan vara en dyr investering men man behöver bara göra det en gång,  på många cyklar kan det betala sig att köpa hjul som kostar lika mycket som cykeln, då dessa kan behållas och sättas på en ny cykel om det skulle vara tillfället. 
 
Vikt:
 
Ett av dem viktigaste ställene att spara vikt på cykeln är hjulen, i det att hjulen är i rörelse och en ökning/fall i vikten här, vill ha en mycket större effekt än vid viktändring på t.ex. ramen. Specielt vikten på fälgen är viktig då det är den som har den största centrifugalkraft. En lätt fälg (t.ex. ren carbon) som är att rekommendera
En låg vikt är dock inte allt avgörande i val av hjul, då hjulets andra egenskaper är viktiga.​

 
Profil
 
Profilen på fälgen är avgörande för aerodynamiken men en högre profil väger dock lite mera och man skall därför hitta en balans mellan vikt och areodynamik ut ifrån det terräng man kör i.
Normalt finns det tre profiltyper, låg (vanlig), medium och hög.
Högre profiler används därför bara på racercyklar då man här vill ha en fördel av optimering av aerodynamik och det därför på MTB och andra är bättre att fokusera på lägre vikt.
Nedanför ses exemplarer på olika fälghöjder.​

 
Låg profil – Är den typen man känner igen från standard racer, citybike och MTB hjul. Dem mäter normalt 25 mm eller mindre och fördelarna vid dessa jämnfört med högre profiler är ofta en lite lägre vikt. Dessa hjul är öfta billigare än hjul med högre profil.​

Medium profil – Är ett bra val för dem som vill ha en kombination av den låga vikten, samtidigt med att man optimerar aerodynamiken. Ett sådant hjulset är därför ett riktigt bra val som är lämplig för backe/berg terräng. Medium profiler är typiskt mellan 25 mm och 40 mm.​

Hög profil – Dem höga profilerna är typiskt från 40 mm och uppåt. Detta ger en mycket hög aerodynamik. Om man kör på platta vägar, och inte så mycket backar, så vill detta hög profila däcket ge en stor fördel!​

Diskhjul – Platta hjul är optimerade till att ge så hög en aerodynamik som överhuvudtaget möjligt och ses därför bara i Time Trial och triathlon, där detta är allt avgörande.
En liten nackdel vid diskhjul och mycket höga profiler är vinden, då den nästan kan knuffa och störa dig när du cyklar. Detta vänjer man sig dock till och man vänjer sig såpass mycket att man slipper en tur i asfalten.​

 
Dubbelbottnad/enkelbottnad
 
Om en fälg/ ett hjul är dubbel eller enkelbottnad, betyder att fälgen antingen är tillverkad i ett lag eller två. På bilden nedanför ses ett exempel på båda. Här ses en uppskärd fälg och en profilteckning.​
 

En dubbel bottnad fälg är starkare och styvare, än en enkel bottnad som också ofta är billigare.​

 
Ventilhål
 
Hålet till ventilen kan vara 6,5 mm, som passar med racer ventiler, eller det kan vara 8,5 mm som passar med dunlop (vanlig) och autoventiler. På långt dem flesta fälgarna/hjulen kan håler med ventiler borras upp om man önskar detta. Läs mera om ventiler här

 
Däck kompatibilitet​
 
Några hjul kan vara förberedda till tubeless, vid att ha stängda hål vik ekrarna. Detta vill stå i produktexten, för ytterligare information om detta kan du se våran däck guide här.
För att hitta den rätta storleken däck till fägbredden, har vi guiden här och våran normala storleksguide här.

 
Lager
 
Långt dem flesta hjulen (också high-end hjul) kommer oftast med standardlager som fungerar riktigt bra, men har man ett bra hjulset och vill man ha lite extra, kan en bra uppgradering vara att byta till keramiska lager. Keramiska lager har en lägre rullmotstånd och håller längre än traditionella lager.​

 
Material
 
Långt dem flesta hjulen är tillverkade i aluminium eller carbon (billigare hjul tillverkas också i stål) av dessa material är Carbon att rekommendera då det är lättare och styvare.