Produkter


Hitta den rätta kassetten

Guiden nedanför täcker kassetter. Ifall du tvivlar på om du har en kassett eller frikrans kan det avklaras med guiden här.
 

Frihjulskropp

Frihjulskropp (eller body / bodyen / kroppen, som det också kallas) är den del som sitter på navet som kassetten monteras på.
Både vad gäller kassetter och frihjulskroppar skiljer sig Campagnolo´s och Shimano/SRAM´s system. Den här guiden passar bara med den sistnämnda.
Nedanför till höger är en bild på en lös frihjulskropp och till vänster en bild på en frihjulskropp som är monterad på ett hjul.
 

 
Speed/delad

För att hitta den kassett som passar till resten av cykeln (kedja, bakväxel, växelreglage) ska man välja en kassett samma antal växlar som dessa andra delar är gjorda för. Här används begreppet ”-speed” eller ”-delad/-delat”. Speed/Delad är ett uttryck för hur många drev/kugghjul som finns på kassetten. Alltså, en kassett med 10 drev/kugghjul kallas för en 10-delad kassett (eller 10-speed kassett).
 
 
Kompatibilitet och tilläggsinfo​

7 delad​

7-delad tillverkas ofta som frikrans, men görs också i kassetter. Om du funderar på om du har en kassett eller frihjul kan du läsa guiden här.
En 7 delad kassett kan antingen monteras direkt på en 7-delad frihjulskropp, eller monteras på en 8-/9-delad frihjulskropp med hjälp av denna avståndsbricka.

8 och 9 delad​

8 och 9 delade kassetter är båda lika breda, och passar därmed på samma frihjulskroppar. De är de näst bredaste kassetterna.
8 och 9 delade kassetter kan monteras på frihjulskroppar till 8 och 9 delade kassett. De kan också monteras på frihjulskroppar till 10-delade, då dessa i stort sett är identiska med 8 och 9 delade frihjulskroppar. De är alla lite smalare.
Önskar man montera 8 och 9 delade kassetter på en 11 delad frihjulskropp ska man använda denna avståndsbricka.

10 delad​

Även om det låter konstigt, så är 10 delade kassetter de smalaste kassetterna. Detta beror på att varje kugghjul och deras mellanrum är smalare än på andra kassetter, och därmed blir den samlade bredden också smalare.
En 10 delad kassett är tillverkad med en inbyggd avståndsbricka, eller kommer alternativt med en lös avståndsbricka. (Denna avståndsbricka kan också köpas löst här). Denna avståndsbricka gör att 10-delade passar ihop med en frihjulskropp som är till 8/9 delad.
Önskar man montera en 10-delad kassett på en frihjulskropp till 11-delade, ska man använda denna avståndsbricka tillsammans med avståndsbrickan som näms ovanför.

11 delad​

11 delade kassetter är den bredaste varianten och passar bara med frihjulskroppar som är tillverkade för 11 delade (detta står i texten på hjulet och frihjulskropparna).
Då denna kassett är bredare än de andra finns det inte någon avståndsbricka som gör att den passar med t.ex en 10-delad frihjulskropp. Däremot finns denna smarta kassett i 11 speed som kan monteras direkt på en 10 delad frihjulskropp, så man kan uppgradera utan att byta ut frihjulskroppen eller hjulet.

12 delad
12 speed görs för tillfället endast av SRAM till deras MTB-serie. Kan inte kombineras med annat då alla delar är specifika för 12-speed. Den använder SRAMs XD body som kassetten skruvas fast på.
Önskar man montera en komplett 12 delad grupp på sin cykel kräver det ett bakhjul med XD body.
 

 
Byt till flera växlar
 
Har man idag ett visst antal växlar och gärna vill ha fler så ska växelreglage, frihjulskropp, kedja och bakväxel också anpassas till den nya "speed:en". Det är alltså inte tillräckligt att bara byta till en större kassett.

8 till 9
Önskar man att byta från 8 till 9 delat, är det nödvändigt att byta: kassett och växelreglage.​

8 till 10
Önskar man att byta från 8 till 10 delat, är det nödvändigt att byta: kassett, växelreglage och kedja.​

8 till 11
Önskar man att byta från 8 till 11 delat, är det nödvändigt att byta: kassett, växelreglage, kedja, bakväxel och frihjulskropp (sistnämnda behövs inte om man har denna kassetten)
 
9 till 10
Önskar man att byta från 9 till 10 delad, är det nödvändigt att byta: kassett, växelreglage och kedja.​

9 till 11
Önskar man att byta från 9 till 11 delad, är det nödvändigt att byta: kassett, växelreglage, kedja, bakväxel ochfrihjulskropp. (Sistnämnda behövs inte om man har denna kassetten)
 
10 till 11
Önskar man byta från 10 till 11 delad, är det nödvändigt att byta: kassett, växelreglage, kejda, bakväxel och frihjulskropp (sistnämnda är inte nödvändig om man har denna kassetten)
 
 
Växling
 
En kassetts "växling" refererar till det antal tänder/kuggar som finns på det största och det minsta kugghjulet på kassetten. T.ex. en växling som heter "11-28" har 11 tänder på det minsta kugghjulet och 28 på det största.
En standard racerbakväxel kan ta upp till 28 tänder och växlingen på racerkassetterna ligger därför typiskt på mellan 23 och 28 tänder på det största kugghjulet.
På MTB ligger de typiskt på mellan 32 och 36 kuggar då MTB-bakväxlar klarar av detta.
Det blir mer och mer vanligt att köra med färre drev på vevpartiet och i gengäld en större utväxling på kassetten, t.ex. 11-42T. Detta kan göras genom att antingen byta ut de 4 största kugghjulen på kassetten (se här) eller genom att köpa en kassett som är klargjord i den storleken (finns här) 
 
 
Vikt, hållbarhet och material
Materialet som kassetter är tillverkade i varierar och kan bl.a. vara stål, aluminium, titanium, guld, mm. Många kassetter är tillverkade i flera olika material för att ge en kombination av styrka, hållbarhet och låg vikt.
Hållbarheten på dyra "high-end" kassetterna är inte bättre än på billiga kassetter, då billiga kassetter ofta är tillverkade i lite starkare material men som däremot väger mer.
Det viktigaste man kan göra för att ge ens kassett en lång livslängd är att rengöra kassetten/kedjan och smörja kedjan så ofta som möjligt, se evt. Guiden om rengöring och kedjeguiden.
Man har länge sagt att man ska byta kassett varje gång man byter kedja. Detta är dock inte nödvändigt om man byter kedjan i god tid. Man kan använda en kedjeslitagemätare för att se när det är dags att byta kedja och du hittar ytterligare info i vår kedjeguide.
Önskar man en låg vikt på kassetten ska man upp i de högre prisklasserna där är kedjorna tillverkade i lågviktsmaterial som aluminium och titanium och där dessutom så lite material som möjligt används.