Produkter


Framväxel

Guiden har vi gjort, för att skapa klarhet över alla uttryck och standards, som gör sig gällande vid val av framväxel. Den är uppdelad i  MTB/Citybike och Race, så man kan också hoppa ner på listan till det man behöver.  


 
MTB/citybike
 
Vid val av framväxel till MTB/Citybikes skall man vara uppmärksam på följande:​
  • Hur många drev passar den till?
  • Vilken montering?
  • Vart kommer kabeln ifrån?
  • Hur många speed (delad)?
Nedanför finns en genomgång av alla punkterna:
 
Hur många drev passar framväxeln till?
 
På alla framväxlarna står det om dem passar till vevparti med 2 eller 3 drev (om inte det står något så passar den till 3) så det är ganska lätt att avgöra.​
 
Vilken montering?
 
Kläm montering – En framväxel kan vara monterad på två sätt på en klämma, top swing och down swing. Detta betyder att om klämman sitter över eller under själva omkopplingsarmen.
Vid down swing, sitter klämman över själva omkopplingsarmen.
Vid top swing, sitter klämman under själva omkopplingsarmen.
Nedanför ses exempel på båda typerna:​



När man har fått reda på vilken typ man skall ha, skal man mäta tjockleken där den skall sitta (kan vara 34,9 mm, 31,8mm, 28,6 mm) och väljs från texten på framväxeln.
 
Ram montering – Framväxeln kan också vara monterad vid vevaxeln/vevlagret, med en arm som går upp, här finns bara en typ montering. Nedanför ses en bild av denna:​


 
Direct Mount (direkt montering) – Är där framväxeln är bultad direkt på ramen och ramen skal vara framställd till det.
Lika så, som vid kläm montering, finns det också två typer av direct mount, som svarar till top swing och down swing.
D-type är som down-swing där monteringen sitter över själva omkopplingsarmen.
E-Type är som top-swing där monteringen sitter under sjävla omkopplingsarmen.
Nedanför ses exemplar på begge typer:​


Hvor kommer kablet fra?
 
Kabeln går från växelreglaget till och ner till framväxeln, kan komma uppifrån och nerifrån och den framväxel man välger, skal kunna ta kabeln från den väget det kommer.
Dem flesta framväxlarna har det som heter Dual Pull ( se efter detta i texten på våra framväxlar) det betyder att kabeln passar både uppifrån och nerifrån, och är det säkra valet om du är osäker.
Om kabeln kommer uppifrån och framväxeln bara kan ta det från den vägen heter det Top pull.
Om kabeln kommer nerifrån och framväxeln bara kan ta kabeln den vägen heter det Bottom pull.​
 
Hur många speed (delad)?
 
Speed refererar till hur många drev man har på kassetten och har betydning för både tjockleken på kedjan och bredden på kassetten, därför är det en bra sak att ha med i bakhuvudet när man väljer framväxel (och det står också i texten hur många speed (delad) som framväxeln är optimerad till. Men det är inte avgöranda.​

 
Race
 
Vid val av framväxel till race skall man vara uppmärksam på följande:
  • Hur många drev passar den till?
  • Vilken montering?
  • Vilken speed(delad)?
Nedanför finns en genomgång av alla punkterna:​
 
Hur många drev passar framväxeln till?
 
På alla framväxlar står det om dem passar till vevparti med 2 eller 3 drev – så det är lätt att avgöra​.
 
Vilken montering?
 
Kläm montering – Är när framväxeln sitter tillsammans med en klämma/ ett spännband, som monteras runt stället, för att hitta den rätta storleken ska man bara mäta tjockleken där som den skal sitta (kan vara 34,9 mm, 31,8 mm, 28,6 mm) och välja från texten på framväxlarna.
 
Lödning – Är en typ montering där man har en lös framväxel som skall monteras direkt på ramen (på en lödning på ramen, därav navet) eller på en lös klämma/spännband. Har man en lödning på ramen, kommer framväxeln att passa och har man inte en lödning, kan man mäta ovanstående och välja en lös klämma/spännband här.
 
Hur många speed?
 
Speed refererar till hur många drev man har på kassetten och har betydning för både tjockleken på kedjan och bredden på kassetten, därför är det en bra sak att ha med i bakhuvudet när man väljer framväxel (och det står också i texten hur många speed (delad) som framväxeln är optimerad till. Men det är inte avgöranda.