Produkter


Energiguide

När det kommer till energiprodukter finns det många olika åsikter, och olika kombinationer fungerar inte på samma sätt på alla personer. Därför är det viktigt att skapa sina egna erfarenheter. En god start är därför att köpa en låda med en blandning av produkter.
Vi har i denna guide samlat lite allmän information om olika energiprodukter samt ett par tips om hur de kan användas. Energiprodukter kan ofta delas in i tre kategorier: kolhydrat, protein och kaffein. Vi fördjupar oss i dessa nedanför.

 


Kaffein

Kaffeinbaserade energiprodukter har de senaste åren blivit en stor hit och du kan nästan inte hitta ett pro-lag utan en espressomaskin i lagbussen. Kaffein innehåller inte kalorier. För att fatta det hela kort så verkar kaffein istället genom att påverka den del av nervsystemet som annars ger dig en känsla av trötthet, och på så sätt upplever du dig piggare och mer energifylld. Till skillnad från kolhydrater och protein så tillför inte kaffein någon faktisk extraenergi som kan förbrännas.
Kaffein kan intas på många olika sätt, bl.a. kaffeinpiller, pulver som blandas ut, gels, tabs, kaffe, mm.

Rekommenderas att intas under träning som varar i ca 1 timme, eller under träning som varar i över en timme i kombination med kolhydrater.

Hitta våra kaffeinprodukter här.


Kolhydrater

Vid ansträngning under längre tid behöver kroppen tillskott av kolhydrater. Kort sagt kan man säga att detta beror på att kroppen förbränner de kolhydrater man har i kropppen från start. Tiden det tar tills dessa kolhydrater är slut varierar beroende på intensiteten, personen, hur mycket som intagits innan träning, och mycket annat, men ofta rör det sig omkring 45-60 min. När dessa depåer är slut så börjar kroppen att förbränna en ny form av energi, nämligen fett eller protein. För att kroppen ska kunna förbränna fett optimalt så behöver den kolhydrater. Så om kroppens kolhydratreserv tagit slut så går den vidare till att förbränna nästa energikälla, protein, eller med andra ord musklerna. Detta betyder att man i så fall inte förbränner så mycket fett och heller inte bygger upp sina muskler.
Därför kan man få mer ut av sin långa träning om man intar kolhydrater. Bättre fettförbränning och bättre muskeluppbyggnad.

Rekommenderas att intas vid träning i över 1 timme, ev. i kombination med kaffein.

Hitta våra kolhydratprodukter här.


Protein

Det finns oceaner av studier och litteratur om protein, så i den här guiden fattar vi oss kort och enkelt.
Protein kallas även för kroppens byggsten och kroppen använder det t.ex. när det ska skapas ny vävnad i samband med återhämtning efter träning, alltså muskeluppbyggnad. Kroppen börjar sin återhämtning strax efter träningen är slut och därför är det som bäst att börja inta protein här. Vi säljer protein i både bar-format och pulver-format som blandas med vatten, mjölk eller liknande.

Rekommenderas till efter träning.

Hitta våra proteinprodukter här.


Övrigt

Bland alla andra produkter har vi valt att erbjuda de nedanstående 4 kosttillskott, som alla har en god effekt på kroppen, både i förbindelse med träning och till en allmänt sund livsstil.

Vitaminpiller

Antagligen det mest kända och använda kosttillskottet som inte behöver någon stor fördjupning. Hos Cykelgear har vi valt att erbjuda bl.a. Bodylabs Bodymin, då den innehåller 100% av det rekommenderade dagliga intaget av vitaminer och mineraler, samt innehåller extra magnesium (150%), zink (200%) och krom (275%), som är bra att få extra av i förbindelse med intensiv träning.

Hitta våra vitaminpiller här.


Kreatin

Kreatin finns naturligt i kroppen och är kroppens första energikälla. Den blir uttömd vid hård belastning, t.ex. kortare intensiv spurt eller lyft med tunga vikter. Kreatin som tillskott ska enligt många undersökningar ha en god effekt. Det används genom att över en längre tid bygga upp ett högt innehåll av kreatin i kroppen, för att därefter hålla paus i en period, då kroppen ska ha vant sig till det. Det finns många sätt att göra det på, så det är en bra idé att läsa mer om hur man använder kreatin innan man börjar, så man får ut det mesta av det.

Hitta våra kreatinproduker här.


Beta Alanin

Näst efter kreatin så anses beta alanin vara det kosttillskott med dokumenterad bäst effekt. Först tog body-buildarna till sig det, men nya studier visar att det är ännu mer relevant för sportutövande som pressas till det yttersta i över 30 sek och upp till en och en halv minut, t.ex. en cyklist i sprint, attack, hård stigning eller liknande.
Toppar efter ca 30 min efter intag, och bör därför intas direkt före start eller ute på cykelturen.

Hitta våra beta alanin-produkter här.


Omega 3

Precis som med vitaminer så behöver inte Omega 3-fettsyran (eller det man kan kalla för fiskolja) någon större introduktion. Omega 3 är en essentiell fettsyra som finns naturligt i många livsmedel, mest koncentrerat i fisk.

Hitta Omega 3-produkter här.